Colombia – San Alberto

Colombia – San Alberto

€9,00€32,00

Colombia San Alberto
“Waarom hebben jullie geen Colombiaanse koffie in het assortiment?” De vraag wordt ons iedere week wel een keer gesteld. En dat we die vraag zo vaak horen, zegt veel over de jarenlange én feilloze marketing van Federacíon Nacional de Cafetoros (FNC) van Colombia. Deze stichting ter promotie van Colombiaanse koffie begon al eind jaren vijftig met de creatie van de boer Juan Valdez. Deze bordkartonnen boer en zijn vrolijke ezel gaven vanaf 1958 in campagnes de Colombiaanse koffie succesvol een gezicht. Ook typische marketing slogans als “Mountain grown coffee” werden gelanceerd en ook die termen hebben zich inmiddels in het collectief koffiegeheugen genesteld. En wie kent ze niet? Termen ‘Supremo’ en ‘Excelso’? Ze suggereren veel, maar meer dan een onderscheid op de grootte van de boon duiden ze niet aan. Het is generieke koffie afkomstig van vele, nee…. te veel plantages. Boeiend al die marketing, maar op de proeftafel van de branderij schieten deze op zich best aardige koffies toch tekort. Waarmee we terug komen op de vraag: ,,Waarom ontbreken Colombiaanse koffies in jullie aanbod?” Kort samengevat: geen onderscheidende smaak én nauw daarmee verbonden: gebrek aan traceerbaarheid.

“Ieder nadeel heeft zijn voordeel”

In dat smaakaspect schuilt zo’n paradoxale waarheid die uit de mond van Johan Cruijff had kunnen rollen. “Ieder nadeel heeft zijn voordeel.” Want juist dat gebrek aan smaakonderscheid verklaart het succes van Colombiaanse commodity koffie. Hoe zit dat?

We drinken ongemerkt heel wat “Colombia” per jaar weg. Branderijen gebruiken de koffie met zijn onopvallende smaak als vuller en bruggenbouwer. Ze ‘plakken’ hiermee allerlei andere soorten koffie aan elkaar, net zoals dat ook met Braziliaanse Santos wordt gedaan.

86,5 punten voor La Alsacia
Maar wat kun je verwachten van de koffies uit Colombia die zich onderscheiden van de Excelso’s en Supremo’s? In de basis zijn het zuivere koffies met een goede body en ‘een klassieke smaak’. Een karakter dat overigens in alle regio’s valt te vinden. Dat is de basis, wij zoeken het hogerop. We klimmen verder langs de ladder van cupping-scores omhoog, en ontdekken een koffie met een indrukwekkende 86,5 punt. Het is een lot van de plantage van San Alberto uit de Quindio regio ten westen van Bogota, waar we dus wel enthousiast over zijn. Wat heet enorm enthousiast!

Koffies van dit kaliber komt je niet vaak tegen. Sterker nog zelfs binnen de plantage van San Alberto blijkt het om een specifiek ‘lot’ te gaan. Deze “La Alsacia” komt uit het oudste deel van de plantage dat daarnaast ook uit een hoger La Ponderosa (1700-1800m) en een lager El Paraiso (1500-1600m) bestaat.

La Alsacia heeft een bijzonder microklimaat. De plantage wordt vooral ’s nachts beschermd door de warme opstijgende lucht uit de vallei. Maar koffie is meer dan microklimaat. Het is ook de techniek van plukken daaropvolgende gehele proces dat tot in detail is georganiseerd en wordt gecontroleerd.
Waar al die inspanningen in resulteren blijkt als we de koffie proeven. Een heldere ‘cleane’ koffie met een mooie body en veel fruittonen maar zonder een puntige aciditeit. Enjoy!

 

Land: Colombia
Regio: Centraal Andez
Producent: Hacienda San Alberto (La Alsacia)
Hoogte: 1600-1650 meter
Verwerkingsproces: gewassen
Oogst: 2016
Body: hoog
Aciditeit: medium – hoog
Branding: espresso – filter
Variëteit: Caturra
Smaak: Zoet, fris, blauwe druiven

 

Wissen

Extra informatie

Gewicht

250 g, 500 g, 1000 g

Branding

Espresso, Filter

SKU: 3 - Heb je hulp nodig? Neem contact met ons op Laat feedback achter

Category: .